jueves, 13 de marzo de 2008

Zueco de Benus



A esta polida orquidea le queda tres meses, se fa u no fa, pa tornar a deleitar-nos con la suya florazión, a'l menos a las que son abaixo, que las que creixen per la montaña les cuesta més de salir. Estiaño encara tiengo més ganas de biyer-la, pa fer-le fotos con la camara nueba, ya que ésta la fayé con la compacta e quiero fer-le-ne con la réflex.
En Pineta en sale en tres puestos, que yo conoixca e que no boi a zitar, e en pocos lugars més d'el Pirineu aragonés, a la Bal de Tena, diz que per la montaña de Tella (yo no la he bista per astí) e no sé se en garra puesto més. No conoixco el nombre en belsetán, e ademés no cuento que en tienga perque ya sabrez que las flors que no tienen garra utilidat no gosan tener-ne, de nombre. El nombre zientifico me pareix que ye Cipripedium calceolus, e ixe de Zueco de Benus el biyé en un cartel de flors que fayoren en el Biello Aragón; en castellano se diz Zapatito de Dama, que tampoco no pareix una denominazión guaire popular, pero bes-te-ne a saber. Ya nos dirán es amigos de blocairesdel pirineu.com que parlan catalán cómo se diz en ixa luenga chirmana.
Ye una planta, a'l menos a la Peninsula Iberica, en periglo d'extinzión e la "rezeta" se te pillan con cualsequier troz de la planta ye de 3.000 eurazos. Pero, ¿quí sería el matután que en rancás? No pas yo -ni tampoco las bacas, que paixentan a'l canto e ni an se las miran-, perque m'estimo més de fer-le fotos

2 comentarios:

  1. Ye prou pincha a flor ixa. Encara que no entiendo guaire d'iste tema, a yo siempre m'ha feito goyo a flor de nieu, m'encanta. Allí en has bisto? A plantar fuerte.

    ResponderEliminar
  2. I hai zonas en la montaña que en sale a manullos e ye pro difízil no pisar-ne garra, cualsequier día d'estes en meto bel•la foto. Ya te digo que per an que més n'i hai ye per es altos, pero tamién en he bisto més t'abaixo, a un poquet menos de 1300 m.
    Chunto con es lirios ye una flor que nos da pro fayena, perque es turistas miran de llebar-se-ne bel•launa, e se es pillamos les ne tenemos que sacar.
    Salut

    ResponderEliminar