miércoles, 28 de mayo de 2008

No sólo de flors vive l'hombre

Perque el monte, en conchunto, ye majismo, el verde d'es faus, augua per tot.... Copón, que ganas tiengo que salga un día buen, pero d'es buens, pa salir a esbravar-me, ya ye pro d'estar zarrato en casa. Pero seguntes el INM (u como conyo se diga aora) dica'l martes de la semana que vien dan augua, pero como el día un engancho en·n'o parque...
Esta dos son de hue:
Trallo d'albar

Boira

E esta son de la semana pasata, un día que salió el sol:
Dende La Inclusa, en el prato Jilo

Dende la presa con el 14-40

Chicoina, u flor de bufar pa Zilieta

Paixaricos e flors

Capullet d'el Cypripedium calceolus

Orella d'onso

Enganyapastors cobando

Golondrineta

Hue, que pareixeba que amaneixeba despasato, soi puyato a veyer cómo iban las orquídeas e... encara les falta un par de días pa que prencipeyen a salir las primeras, n'i hai bel·launa que va més abanzata e ya quita el capullet como podetz apreciar en la foto. No me quedará altra que tornar-ie luego. Estianyo pareix que van un poquet més retrasatas que el pasato, no sé se perque ha plevito muto (la tierra ye farta d'augua que bomieca cuan la pisas) u perque no ha feto mica sol.
E como no he puesto fer fotos a ixa flor, pos n'he feto a la Ramonda myconi, més conoixita como "orella d'onso". Como que ixas flors son a'l canto d'un niedo d'enganyapastors amarillo que tiengo controlato, he aprofitato pa fer-le bel·la foto que tamién tos i meto. E como la cosa tamién va de paixariquetz, pos he aprofitato pa retallar bel·la foto de las que tiengo de la golondrina.

domingo, 25 de mayo de 2008

¡Qué caloreta tant buena!



Como decibe antes, de tardes cayó un buen chaparrazo d'augua con truens e tot el copón que nos fayó meter-nos es porches de la Casa la Villa a fer pleta. Astí yenos estroliquiando cuan me dio per mirar-me entalto e astí i viyé dos golondrinas aprofitando la caloreta d'es focos pa ixecar-se e, cuento, entrar un poquet en calor perque feba fresquet. Pos ixo, que me pareixó pro curiosa la imachen e les fayé cualques fotos e meto las que se veyen un poquet bien, perque i heba mui poqueta luz e no llevabe tripode. Habrí puesto millorar-las recortando-las una miqueta con photoshop, pero encara no'l tiengo instalato en el portátil e no tiengo ganas d'enchegar l'altro ordenador. Se nunca el foi igual las meto altra vez.

Río Bravo

El Cinca en el forcallo con el Barrosa, dende el camín de Picargüela


El Barrosa, grand pero més clar que el Cinca, dende el puent de Sorripas


Es dos ríos ya chuntos, debaixo d'el puent de la carretera


No, no ye que vaya a charrar sobre ixe clasico d'el "western", ye como baixan es ríos per aquí (e per allá. només cal viyer bel blog d'es blogaires pirenencos) de tanto plever. El viernes cayó en Pineta cerca de 100 l/m2; ayer sobre 20 l/m2 e güe lleva tot el día plevendo sin despasar ni un inte. Estas fotos son d'ayer de tardes, antes que se metés a tronar una altra vez, dimpués de més de 12 horas sin cayer gota, perque de maitins baixaban més grands. Hue deciba el periodico que dende el viernes dica el sabado el pantano de Mediano heba puyato un 6% de nivel, e ixo en Mediano ye muta augua. Uns amigos que puyoren ayer de L'Aínsa dicioren que el Irués baixaba tamién fuerte, e bel·la foto que saliba en la prensa mostraba el Cinca en L'Aínsa enorme, de punta a punta d'el puent.

miércoles, 21 de mayo de 2008

Trangas

Güe soi ito a veyer se ya heba salito el zueco de venus per meter-tos-ne bel·la foto, pero no i ha habito suerte e encara tardará, como poco, una semaneta més (pero no tos ne fayatz que ya i seré a l'aguait).
No pensabe fer garra entrata, pero esta foto me la he trobata mirando en google el carnabal de Bielsa. Yo soi el de la izquierda, e a ixa pobra mesacha le fayemos dar més vueltas que a una bailarota, perque se l'enreligó el tapabocas en las mías talacas e chiro t'aquí, chiro t'allá. Yo que me'n querebe ir a acometer t'altro puesto e cuanto més mirabe de jopar més embordiecho fenos. La pobra remató implorando que la deixanos estar, ya la viyetz con la cara enfullinata, pero yo ye que no me podebe soltar d'ixe tapabocas, e l'altra tranga firme botiar arredol d'era e yo arrozegando-la.
Pos no més ixo, una curiosidat. L'autor de la foto espero que no quiera "royalties" u, como caldría decir, dretos d'autor.

lunes, 19 de mayo de 2008

As navatas

Dende o lugar d'a Espuña...

dica a Villa de L'Ainsa...

baixón as navatas.
Lurte, colla de mosicos almogávars

Pos sí que en i heba de chent en el puent

Encara que o Zagal de Molinero l'Arco nos fa e fará més reportaches sobre ixe gran día que estió el sabado en la Trobada Internacional de Navaters, no m'estoi de fer-ne yo tamién una entrata . E la custión ye que navatas, el que se diz navatas, yo no'n viyé so que una cuan m'heba pillato el atasco a l'altura de la planta d'Horpisa, debaixo d'A Buerda.
Es que teniaz críos chicotz ya sabretz que entre que es mueves, desayunan, es vistes e t'apanyas tú pasa un buen rato. Pos ixo ye el que nos pasó a nusaltros, que saliemos a las 11 d'el maitín de casa e cuan podiemos arribar ta L'Aínsa ya i heban baixato casi totas las navatas menos una que s'esbrusó per el camín. Per el que cuentan estió una baixata rapida (cosa normal, perque per el río baixaba un buen tamborinazo, entre el mayenco e el que heba plevito es días anteriors) e una miqueta accidentato: remos perditos, bel·la capuzata, un clavillar trencato, etc.
En L'Aínsa, an que disfrutemos d'un buen día menos a las 2 que cayó un batilazo, en el puent d'el Cinca i heba muta chent, pero me podié trobar con O Zagal e presentar-me, ya que no nos conoixenos en persona. Es de Lurte fendo animación mosical e espantando a la filla con la farcha d'Almogávars que llevan. Dimpués de vermut con l'amigo Pepe Lera que veniba con la colla de la Val d'Echo pa animar la tarde chunto con es de Viello Sobrarbe, e una comida an que i heba arredol de 500 personas (es foranos qué me se yo la de fotos que fayoren a la paella) fizió que fues un día pistonuto. Més encara tenendo en cuenta que Pepe les dedicó la famosa canción "S'ha feito de nuey" a la filla e a la mai que la parió (gracias Pepe).
Ixo sí, cuan tornemos enta Bielsa tornó a plever de firme, qué diferiencia que i hai en tan solo 35 quilometros (e 400 e pico m. de desnivel).

viernes, 16 de mayo de 2008

No se'n deixa de plever


Llevamos ya que me sé yo la de días sin veyer el sol. Ayer estió tot el día nuble encara que apenas plevió. Pero el de güe ya pareix un diluvio. Soi salito de casa a las seis d'el maitín cara ta Uesca a fer-me el reconoiximiento medico pa enganchar en poquetz días en el Parque (se se pensaban que m'ibe a estar dos horas de viache sin pixar per ers iban buens), e a'l talle prencipiaba a plever. Tot el camín de baixata viyendo cayer l'augua con ganas, la hora que somos estatos en Uesca diluviando, la tornata enta casa més encara. Baixaban es barrancos plens, perque la tierra ya ye farta d'augua, e se la pisas vomieca. El tunel de las Devotas altra vez con el churro per dencima (vid. es posts anteriors) e el río Cinca medrato.
Espero que per la zona que abasteix d'augua a Barcelona pleva tanto como per aquí pa que no tiengan problemas d'abasteiximiento e no tiengan que foter-le-ne a dengún. Aora blinca el Gubierno d'aragón que recurrirá se no se paraliza el prochecto perque ya s'ha superato la fase d'emerchencia (¿pero no deciban antes que no yera un trasvase? ¿de qué coda van a recurrir aora?).
Només espero que maitín l'orache nos dé una tregüeta pa poder baixar a viyer las navatas, que me faría goyo de llevar-ie a Zilieta, encara que cal decir que a era igual se le'n da que baixe navatas, portavions u petrolers, mientres tienga pedretas de la glera pa arrullar-las ta'l río.
He leito en el Diario d'el Alto Aragón que i hai siete u ocho (güeito) navatas prestas pa totas las delegacions (d'Alemania, Republica Checa, Finlandia...) e que talment es "raiers de la Pobla de Segur" en trayerán una altra en cambión. Pareix que la cosa promete, per ixo espero que faya un buen orache, a'l menos unas horetas. Ademés en L'Aínsa i autúa de tardes la colla Val d'Echo, an que tiengo un par d'amigos, e querrí ir a veyer-los perque nunca no es he vistos tocando en "direuto".
Pos ixo, superatos es problemas de la sequera, que nos faya un poquet de sol, que queremos plegar muixardinas e muixardons.